torsdag 2. april 2009

Gamle grettne damer?


Ja dem er over alt. Dem surmuler, kjefte, og ser sjeldent blide ut. Det er skummelt å tenke på at du kan bli en av dem. Ikke bare gretten dame, men gretten mann?

Hver dag er jeg borti en eller annen form for eldre mennesker. Vi gjør det jo tydelig for oss selv i tidlig alder at vi aldri skal bli slike sure gamle grettne mennesker. Jeg tror derimot at det er en funksjon i hodet vårt som fungerer akkurat som den "jeg skal aldri gjøre som hun der ditt og datt". Det er ikke et valg vi gjør, det er noe som skjer, uavhengi av alder, tanker og innflytelse. Akkuratt som vi kanskje en dag bare blir gamle og grettne? Selvfølgelig finnes det unntak. De unntakene ser jeg på som emoene på skolen. Du skal ha vokst opp med en ganske skrudd tanke om hva livet er... kun for å bli en morsom gamling. Kanskje? Ja for en gangs skyld er jeg ikke sikker! Det eneste jeg vet er at alderdommen skremmer meg. Ulykkelige par som jeg se rhver dag, grinebitere som klager på at jerniaskruene mine er for lange/korte eller gudene veit hva. Ikke minst gamle damer på spenst som ikke skjuler utstyret sitt. Er det noe rart alle venninne mine stresser med å finne seg menn? Man må nesten finne dem før man blir førti og alt går nedover. Bokstavelig talt! Nei jeg har ikke tenkt å begynne å bekymre meg ennå, om noen blir rå, gammel dame så er det meg!

Det som er skremmende er derimot hvordan tiden flyr fra meg. Om tre måneder er jeg i Bergen, en halv dag unna alle. Det virker som i går at jeg bodde hos mamma selvom jeg har bodd to år for meg selv. Mer irriterende er hvordan man aldri får tid til vennene sine. Jeg håper at uansett hvor lite tid vi får, er alle mine venner om tjue år. For jeg komemr virkelig til å trenge støtte (på alle måter) når ting begynner å gå nedover! Så pass på for mye inntak av gretten, og sørg for nok sol i de kommende tidene slik at du kan pleie humøret!

Ingen kommentarer: