lørdag 14. november 2009

Muffins- Champions



Det har lenge vært kjent viten at muffins ikke er min store greie. Alle som kjenner meg vet også at det er tungt for meg å ikke være flinkest i alt. Så i dag, har jeg mestret muffinsbaking!

Skal likevel ikke legge skjul på at store hendelser aldri kommer uten hjelp, og det er vel ingen hemmelighet at Håkon var den medsvorne under bakingen i dag. Når en mann har bestemt seg for å mestre noe er det uten tvil veldig tungt å feile, så det gjorde vi absolutt ikke. Muffinsene våre, med banen og sjokolade ble ikke bare dritgode, men mektige nok til å mette et U-land. (eller et utviklingsland som Renold ville tvunget meg til å si..)

Historien starter for mange mange maaange år siden, da jeg i min unge alder elsket å bake. Særlig elsket jeg ideen med å putt ekakopulver i alt jeg laget, til det var tjukt som smør, og mor bare satt der og jafsa på alt det tørre jævelskapet, fordi hun ikke ville såre sine barn. Pannekakene på tiden skulle være med oboy skjønner du, og minst tre cm tjukke! JA, og mildt sagt ble ikke muffinsene noe bedre. Problemet der var alltid det helvetes papiret. Det ville liksom ikke slutte å sitte fast, brenne seg fast, eller gå i oppløsning for den saks skyld. Jeg hadde for lengst slått fra meg tanken på å lage muffines i fremtiden. Helt til noen uker siden..

Ja for noen uker siden skulle enmlig Silje komme innom før Ulriken-kampen mot Gimle. I kjent søndagsstil, og kjærlighetssorg-stil tenkte jeg at søtsaker selvfølgelig var den rette veien å gå. Vi kunne jo ikke lage boller, for hvis det er noe NKF-elever får nok av, ja så er det boller. Så da ble det muffins. Etter mange år tenkte jeg at forbannelsen over muffins var borte.. mend et var den altså ikke. Resultaten ble noen gummiliknende jævelskap som smakte egg. Det kurerte verken bergensvær eller hjertesorg for å si det sånn. Ulriken tapte til og med med over 60 poeng den søndagen.. Typsik uflaks!

Så i forrige uke så bestemte jeg meg for å lage muffins med Marielle. Alle søtsaker hun lager blir jo gode, men marshmallows/sjokolade- muffinesene våre ble en tørr opplevelse uten like, og mesteparten av de ligger fortsatt igjen i bunnen av ovnen. Så lovte Håkon meg å komme å vise meg hvordan jeg skulle lage ordentlige muffins. Ja, komisk når du tenker på at han er en mann. Men ja, vi klarte det! Med min hjelp selvfølgelig. Så uten tvil, så er det jo sant at kjærligheten løser alt. I alle fall muffins!! Så nå skal jeg nyte helgen med mongosvære muffins.. og fortvil ikke, oppskrift og bilder har jeg til deg også!

Sjokolade- og bananmuffins:

ca 15 stoore muffinser

Ja det betyr at du må ha store muffinsformer.
Husk å blande alt det tørre, og det våte hver for seg, og bland det sammen mot slutten, ikke så mye, det skal ikke være vispet til døde.
Stekes på 220 grader i ca 20 min :) lykke til!

9,5 dl hvetemel
3 dl sukker
6 ts bakepulver
en stor klype salt
300 gram hakket sjokolade

2 Egg
1,5 dl olje, (rapsolje)
5 dl melk
3 moste bananer

Dette er såkalt Amerikanske mongostore muffins! Husk å ha med en medhjelper:)




Ingen kommentarer: