mandag 16. november 2009

Alla som inte dansar er voldtektsmann?


Ja vi elsker alle sangen fra maskinen som lyder, " alla som inte dansar er voldtektsmann"... det folk ikke liker derimot, er voldtektsmenn.

Jeg skal selvfølgelig ikke si at jeg har sett en voldtektsmann i dag, men jeg har sett en rettsak. En sak om en angivelig voldtekt som skal ha funnet sted i Bergen for ett år siden. Mannen har allerde blitt dømt for to års fengsel av lagmannsretten, anket saken for tingretten. I denne rettsaken satt NKF-journalistikkstudenter.

Jeg må si et det var fem timer, med en million uttrykk. Å tenke på at det sitter en jente der og gråter fordi hun må fortelle jury, dommere og tilskuere om hennes vagina, tiltaltes penis, etc.. Det var helt sykt. I dag har jeg hørt en erigert penis vært omdiskutert som et fruktfat som du deler rundt, og sjeder og vagina og annen personlig info delt ut som godteri den 31. oktober.

Jeg syns det værste med rettsaken er å sitte å tenke på hvem som har rett og hvem som har galt. Sitte å hør epå advokater som griller både skyldige og uskyldige i alt. Hvor fant du trusa di? hadde du noen klær på deg? Hadde du erigert penis? Hadde du din penis inni hennes skjede? Det var gråt og diskusjon, og det som kunne vært en hvilket som helst hotellfest, som ble noens mareritt..

Hvorav hvem løy, og hvem var uskyldig vet vi jo ikke ennå. Jeg vet i alle fall at det ikke skal så mye til før det gale skjer. Ikke minst at du kan saksøke hvem enn du vil, og selvom voldtektssaker er de i norge som blir minst domfelt så er det bra at jenter gjør det. Det er snakk om ryktet, selvbilde, og det som er av psykisk helse. Så tenk på flelsen at noen som har gjort deg noe galt kan gå rundt å gjøre andre noe galt? Det er feil. rettene r ikke hevet.. men rett skal være rett!

Ingen kommentarer: