tirsdag 15. september 2009

fremmedfrykt



Vel i dag skal vi lære om fremmedfrykt barn. Det er gammelt nytt at alle utlendinger voldtar, alle muslimer er terrorister og alle østeuropeere stjeler. Get over it.

I går var Renold, Marielle og jeg på en forelesning om muslimer. "utgjør muslimer i norge noen trussel?" MSS er Muslimsk Student Samfunn og har nettop fått avdelinger i Bergen og Trondheim. Forelesninger utenom skolen har blitt en ny greie for meg nå, og jeg syns det er veldig innholdrikt å lære nye ting. Jeg må likevel si, at etter som vi satt i dette foredraget, og ikke skjønte hva foredragsholderen sa, ble det veldig tørt. Han var Sjef for en eller annen muslimsk forening i norge, og kunne nok etter sine fem oppleste ark, ha forberedet seg bedre. Hovedpoenget hans var at "alle muslimer er IKKE terrorister, men alle terrorister er muslimer".

Jeg må si, jeg har ingenting imot muslimer... men dette var en oppsiktsvekker. Islam er fullt bevisst på at det er deres folk som er terrorister, likevel har vi fortsatt problemer med Terrorisme. Foredragsholderen (som jeg dessverre ikke husker navnet på) sa også at det var media sin skyld at folk synes så dårlig om muslimer. Jeg tenkte dessverre høyt i det lokalet da jeg påstod at muslimer kanskje ikke gjorde nok for å gå imot deres eget folk og deres feil? Da fikk jeg et svar, men ikke minst kjeft fra en ev muslimene i rommet. Om ting jeg ikke visste. Jeg må si, hun snakket for fort til at jeg fikk det med meg, men det var tydelig at jeg var den slemme her.

Jeg er den slemme fordi jeg stemmer på FRP, fordi jeg vil at utlendinger (noe som jeg er selv) skal ha større interesse i dette landet, og fordi jeg ikke skjønner muslimenes sak. Jeg syns det er på tide at vi som er utlendinger, og venner av utlendinger sprer vider ebudskapet om å integreres. Hva spiller det noen rolle om du er hvit, svart, gul eller blå? Om du tror på Gud, Allah eller Budda. Dette er norge. Hvis vi skjønner nordmenn, kommer de til å skjønne oss, og hvis vi alle er venner. så kanskje ting enedelig kan bli bra?

Jeg må forøvrig si jeg hadde det gøy i går. Minus litt rare blikk som fikk meg til å føle meg merkelig angående å henge med muslimer møtte jeg masse flotte folk i dag. Jeg ble veldig opplyst og hadde det kjempegøy. Hvordan vi skal løse fremmedfrykten derimot.. vel det kommer aldri til å skje på peppes pizza dere. Det skjer gjennom mennesker som deg og meg.


1 kommentar:

Krogstad sa...

"Jeg er ikke rasist, bare mørkredd"

Men er sant det der at media skaper frykt og blåser opp ting alt for mye.

Er uansett synd at vi er redd alt vi ikke forstår, og andre utnytter seg av denne redselen.